نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اختراعات، پتنت ها، طرح ها، ایده ها و محصولات خلاقانه

نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اختراعات، پتنت ها، طرح ها، ایده ها و محصولات خلاقانه

شفافیت شکم پشه

شفافیت شکم پشه
به شفافیت شکم پشه هنگام خون آشامی دقت کنید.
اصل 32 تریز مربوط به "تغییر رنگ" است که شامل موضوع "شفافیت" نیز می شود.
از شفافیت در دقت و کنترل وسایل و مواد همراه با بهره وری و سرعت دستیابی بیشتر استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

ویژگیهای انسان خود شکوفا

ویژگیهای انسان خود شکوفا


آبـراهـام مـازلـو بـرای نـخستـیـن بـار مـدل سـلسـله مراتب نـیازهای انسان را پایه گذاری کرد. که البته بـعدها تـوسـط افـراد گوناگونی این سلسله مراتب بسط و گسترش یافت.
هر انسانی در زندگی براساس نیازهایی انگیخته و تحریک می گردد که عمده ترین آنها به مـنـظور حفظ حـیات صورت می پـذیرند. بنـیـادی تـرین ایـن نـیـازهـا مـوروثـی و فـطـری میباشند که طی ده ها هزار سال تکامل یافته اند. آبراهام مازلو معتقد بود که انسانـها بـاید نخست نیازهای بنیادین خود را ارضا و بر آورده کنند تا انگیزه برای تکامل به نیازهای والاتـر در وجـودشان شکل گرفته و به آنها علاقه مند گردند.
سلسله مراتب نیازهای انسان به قرار ذیل میباشد:
۱ )نیازهای زیستی و فیزیولوژیکی:
نـیـاز به اکسیژن، غذا، آب، سـر پـنـاه (مسکن)، گرما، روابط جنسی، خواب و پوشاک.
۲ )نیازهای امنیتی:
ایـمنـی در بـرابـر عـوامــل طبیعی (زلزله، طوفان)، امنیت (امـنـیـت اجتماعی، مالی، شغلی و غیره)، نظم، قانون، محدودیت ها و ثبات.
نیازهای عشقی و تعلق پذیری:
کار گروهی، خانواده، رابطه با دیگران، غرور، گـریز از طرد شدگی، عشق ورزی دیگران به فرد و بالعکس.
۴)نیازهای تاییدی و احترامی:
عزت نفس ، موفقیت،مهارت، استقلال، سلطه گری، اعتبار، شهرت، قدر و منزلت، نفوذ و اعتماد بنفس.
نیازهای شناختی و معرفتی:
علم، دانش و مفهوم.
۶  )نیازهای زیبایی شناسی:
ارزش نـهادن و جـستـجـوی زیـبایی، هماهنگی، توازن و تقارن، تناسب و نظم.
۷ )نیاز خود شکوفایی(خود یابی):
پی بردن به استعدادهای نهانی و بالقوه، تـکـامـل فـردی، عـدالـت خـواهـی، شـناخت ماهیت خویشـتـن، انـگـیـزه بـرای دسـتـیـابـی به اوج قابلیتهای خویش.
نیازهای متعالی:
کـمـک بـه دیـگران برای دست یابی به مرتبه خود شکوفایی، نـیـاز های معنوی. برای مثال از فردی که دارای امنیت مالی در جامعه نمیباشد نمیتوان انتظار رفتار مناسب اجتماعی داشت.


ویژگی های شخصیتی انسان خود شکوفا
حس تشخیص واقعیت، آگاهی از شرایط موجود و واقعی، واقع گرا، قضاوت بی طرفانه و عینی و نه بر اساس طرز تفکر شخصی و متعصبانه.
۲ )طرز نگرش بر مشکلات به عنوان چالشها و شرایطی که نیـاز بـه راه حل دارند و نه به عنوان حربه ای برای شکوه گری و توجیهات فردی.
۳)نیاز به حریم و تنهایی و توانایی تحمل تنهایی.
۴ )متکی به قضاوتها و تجارب خویش، مستقل، عدم اتکاء بـه فـرهنـگ و محـیـط پـیرامون خود برای شکل گیری عقاید و دیدگاه ها.
۵ )عدم تاثیر پذیری از فشارهای اجتماعی.
۶) دموکراتیک، منصف و بدون قائل شدن تبعیض، پذیرش و لذت بردن از تمامی فرهنگـها، نژادها و تفاوتهای فردی انسانها.
از لحاظ اجتماعی دلسوز و مهربان، دارای خصوصیات انسانی و بشر دوستانه.
پذیرش افراد همانگونه که هستند و عدم تلاش برای تغییردادن آنها.
در کنار دیگران راحت میباشد، با وجود هر نوع گرایش نا متعارف دیگران.
(۱۰ خود انگیخته و با اصالت میباشد، با خویشتن صادق است، هـمان گـونـه که دوست دارد میباشد و نه آنگونه که دیگران از وی میخواهند.
۱۱)شوخ طبع بوده البته حس پوخ طبعی که متوجه خود و یا وضعیت بشریت میباشد و نه دیگران.
۱۲)تعداد محدودی دوست صمیمی دارد و نه تعداد زیادی رابطه سطحی.
۱۳)علاقه مند به همه چیز حتی امور عادی.
۱۴)خلاق-مبتکر و اصیل.
(۱۵بدنبال تجارب ناب و دستیابی به موفقیتهایی است کـه اثـری مـانـدگـار از خود بجای گذارد

فراگیری دعای سحر از طریق TRIZ

فراگیری دعای سحر از طریق TRIZ

در TRIZ تکنیکی وجود دارد بنام  (Element-Name -Value (ENV که برای دسته بندی موضوعات به ویژگی و ارزش ها کاربرد دارد. از این تکنیک اخیراً برای فرا گیری زبان های بیگانه استفاده می شود. نظر به اینکه دعای سحر دارای یک ریتم و قافیه موزون است بنظرم رسید که با تجزیه و تحلیل این دعا بتوان آسانتر آنرا فرا گرفت. در ذیل نتیجه این پژوهش کوتا تقدیم

 می گردد:

التماس دعا: مهدی بصیرزاده

www.irantriz.ir

موضوع (ٍٍElement) – دعای سحر

ویژگی (Name) – سه ویژگی که در این دعا مرتباً تکرار می شود (سطر اول  به رنگ قرمز)

در ابتدای همهٔ ۲۳ جملهٔ این دعا، عبارت «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ» وجود دارد. شکل کلی جمله‌ها (به جز دو جملهٔ آخری) به شکل «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ (اسم)کَ بِ(صفت برترین)هِ وَکُلُّ (اسم)کَ (صفت برتری برای اسم) اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِ(اسم)کَ کُلِّهِ» است.

ارزش یا مقدار (Value) – هر ویژگی دارای 23 ارزش که از نظر دستوری از یک قانون طبعیت می کنند که بترتیب ذکر دعا در ذیل هر ویژگی آمده است. (به استثای ردیف 22 و 23 که در آخر دعا برای ختم دعا از ارزش غیر همسانی با دیگر دعا ها برخوردار است).


اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ .....

وَکُلُّ ......

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ ...... 

1

 بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ

بَهاَّئِکَ بَهِیُّ 

بِبَهاَّئِکَ کُلِّهِ

2

جَمالِکَ بِاَجْمَلِهِ 

جَمالِکَ جَمیلٌ 

بِجَمالِکَ کُلِّهِ

3

جَلالِکَ بِاَجَلِّهِ 

جَلالِکَ جَلیلٌ 

 بِجَلالِکَ کُلِّهِ

4

عَظَمَتِکَ بِاَعْظَمِها 

عَظَمَتِکَ عَظَیمَةٌ 

بِعَظَمَتِکَ کُلِّها

5

نُورِکَ بِاَنْوَرِهِ 

نُورِکَ نَیِّرٌ

بِنُورِکَ کُلِّهِ 

6

رَحْمَتِکَ بِاَوْسَعِها

رَحْمَتِکَ واسِعَةٌ 

بِرَحْمَتِکَ کُلِّها

7

کَلِماتِکَ بِاَتَمِّها 

کَلِماتِکَ تاَّمَّةٌ 

بِکَلِماتِکَ کُلِّهَا

8

کَمالِکَ بِاَکْمَلِهِ

کَمالِکَ کامِلٌ 

بِکَمالِکَ کُلِّهِ

9

اَسماَّئِکَ بِاَکْبَرِها 

اَسْماَّئِکَ کَبیرَةٌ 

بِاَسْماَّئِکَ کُلِّها 

10

عِزَّتِکَ باَعَزِّها 

عِزَّتِکَ عَزیزَةٌ 

بِعِزَّتِکَ کُلِّها 

11

مَشِیَّتِکَ بِاَمْضاها 

مَشِیَّتِکَ ماضِیَةٌ 

بِمَشِیَّتِکَ کُلِّها 

12

قُدْرَتِکَ بِالْقُدْرَةِ الَّتی اسْتَطَلْتَ بِها عَلی کُلِّشَیْءٍ 

قُدْرَتِکَ مُسْتَطیلَةٌ 

بِقُدْرَتِکَ کُلِّها

13

عِلْمِکَ بِاَنْفَذِهِ 

عِلْمِکَ نافِذٌ 

بِعِلْمِکَ کُلِّهِ 

14

قَوْلِکَ بِاَرْضاهُ 

قَوْلِکَ رَضِیُّ 

بِقَوْلِکَ کُلِّهِ 

15

مَساَّئِلِکَ بِاَحَبِّها اِلَیْکَ 

مَساَّئِلِکَ اِلَیْکَ حَبیبَةٌ 

بِمَساَّئِلِکَ کُلِّها 

16

شَرَفِکَ بِاَشْرَفِهِ 

شَرَفِکَ شَریفٌ

بِشَرَفِکَ کُلِّهِ 

17

سُلْطانِکَ بِاَدْوَمِهِ 

سُلطانِکَ داَّئِمٌ 

بِسُلْطانِکَ کُلِّهِ 

18

مُلْکِکَ بِاَفْخَرِهِ 

مُلْکِکَ فاخِرٌ 

بِمُلْکِکَ کُلِّهِ 

19

عُلُوِّکَ بِاَعْلاهُ 

عُلُوِّکَ عالٍ 

بِعُلُوِّکَ کُلِّهِ 

20

مَنِّکَ بِاَقْدَمِهِ 

مَنِّکَ قَدیمٌ 

بِمَنِّکَ کُلِّهِ 

21

آیاتِکَ بِاَکْرَمِها 

آیاتِکَ کَریمَةٌ 

بِآیاتِکَ کُلِّها 

22

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِما اَنْتَ فیهِ مِنَ الشَّاْنِ وَالْجَبَرُوتِ

وَاَسْئَلُکَ بِکُلِّ شَاْنٍ وَحْدَهُ وَ جَبَرُوتٍ وَحْدَها 


23

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِما تُجیبُنی [بِهِ] حینَ اَسْئَلُکَ فَاَجِبْنی یا اَللّهُ





نکته : یک نکته جالب که می توان در این جدول دید این است که در ستون سوم گاهی از واژه " کُلِّهِ " و گاهی از واژه " کُلِّهِاَ " استفاده شده. اگر به ستون اول مراجعه کنید می توانید دلیل آنرا از انتهای کلمات این ستون که به "ه" یا "ها" ختم شده کشف کنید.

یا اگر به ستون دوم مراجعه کنید واژه هایی که به "ةٌ" ختم شده اند مقابل آن در ستون سوم  واژه " کُلِّهِاَ " گرفته است.


برای شنیدن این دعای پرفیض اینجا کلیک کنید.


 
تجزیه و تحلیل دعای مولای یا مولای بر اساس تکنیک (ENV)

 

 

مولای یا مولای انت....

وانا....

و هل یرحم ....

الا....            

1

المولی

العبد

العبد

المولی

2

المالک

المملوک

المملوک

المالک

3

العزیر

الذلیل

الذلیل

العزیر

4

الخالق

مخلوق

المخلوق

الخالق

5

العزیز

الحقیر

الحقیر

العزیز

6

القوی

الضعیف

الضعیف

القوی

7

الغنی

الفقیر 

الفقیر 

الغنی

8

المعطی

السائل

السائل

المعطی

9

الحی

المیت

المیت

الحی

10

الباقی

الفانی

الفانی

الباقی

11

الدائم

الزائل

الزائل

الدائم

12

الرزاق

المرزوق

المرزوق

الرزاق

13

الجواد

البخیل

البخیل

الجواد

14

المعافی

المبتلی

المبتلی

المعافی

15

الکبیر

الصغیر

الصغیر

الکبیر

16

الهادی

الضال

الضال

الهادی

17

الرحمان

المرحوم

المرحوم

الرحمن

18

السلطان

الممتهن

الممتهن

السلطان

19

الدلیل

المتحیر

المتحیر

الدلیل

20

المغفور

المذنب

المذنب

المغفور

21

الغالب

المغلوب

المغلوب

الغالب

22

الرب

المربوب

المربوب

الرب

23

المتکبر

الخاشع

الخاشع

المتکبر

 

مولای یا مولا ی ارحمنی برحمتک وارض عنی بجودک وکرمک وفضلک یا ذالجود والاحسان والطول والامتنانکنه...

 
نکته1:

 در 23 ردیف این دعا ستون های اول و چهارم و ستون های دوم و سوم از

 کلمات مشابه استفاده شده است.

 
نکته2:

 در 23 ردیف این دعا معانی کلمات ستون های اول و دوم و ستون های سوم و چهارم متضاد هم هستند. (صفات پروردگار و انسان)

 دانلود فایل صوتی

 

مورچه های رنگارنگ

مورچه های رنگارنگ

"محمد بابو" (Mohamed Babu) محقق هندی، با خوراندن شربت‌های رنگی به تعدادی مورچه، تصاویر منحصر به فردی را به ثبت رساند.

به لطف شفاف بودن شکم مورچه ها، براحتی می توان دید که کدام مورچه از چه قطرات شربت رنگی نوشیده اند. قبل از انجام آزمایشات و عکسبرداری بسیار جالب محمد بابو از مورچه ها همسرش به او نشان داده بود که بعضی از مورچه ها در اثر نوشیدن شیر سفید شده اند.


 

در این آزمایش مورچه ها ابتدا رنگ های روشنتر مانند سبز و زرد را ترجیح دادند و هنگام که با کمبود جا مواجه شدند بطرف رنگ های تیره تر مانند قرمز و آبی رفتند.

 

بعضی از مورچه های سرگردان از یک رنگ  به رنگ دیگر می رفتند و رنگ جدیدی را در معده خود ایجاد می کردند. همانگونه که در این عکس مشاهده می شود مورچه جلویی که از قطره سبز می نوشد قبلاً از قطره آبی نوشیده است.




www.irantriz.ir



دوره آموزشی : مهندسی خلاقیت TRIZ

 

 دوره آموزشی : مهندسی خلاقیت TRIZ

 روزهای:  چهارشنبه  و پنج شنبه 

مورخ: ۱۶ تا ۱۷ شهریور   ۱۳۹۰

محل برگزاری: تهران، بزرگراه جلال آل احمد،
روبروی خیابان پاتریس لومومبا، پلاک 97

تلفن: ۸۸۲۷۵۸۶۶ و ۸۸۲۵۵۲۷۶ هماهنگ کننده سرکار خانم رحمتی

 شرکت خدمات علمی صنعتی تهران

 

 

نوآوری های جالب

نوآوری های جالب




DVD آموزش گام به گام TRIZ

DVD آموزش گام به گام TRIZ



تایر های فرسوده را دور نریزید!

تایر های فرسوده را دور نریزید!





گرما

گرما