نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اختراعات، پتنت ها، طرح ها، ایده ها و محصولات خلاقانه

نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اختراعات، پتنت ها، طرح ها، ایده ها و محصولات خلاقانه

مهندسی خلاقیت (TRIZ) در بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری

بسمه تعالی1

مهندسی خلاقیت (TR)

در بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری

گردآوری و تألیف:

 مهدی بصیرزاده

 سید محمد عرب

 سحر بصیرزاده

 نسخه چاپی با هزینه ارسال پستی: 295  هزار تومان

(فقظ بصورت سفارشی : تعداد محدود و نایاب در بازار)

نسخه مجازی  pdf  ارسال فوری 175 هزار تومان

تماس: 09125457825 بصیرزاده

 

پیشگفتار ناشر:

به نام ایزد دانا که آغاز و انجام از آن اوست

 

هرگز دل من زعلم محروم نشد
اکنون که به چشم عقل در می‌نگرم

 

کم ماند زاسرار که مفهوم نشد
معلومم شد که هیچ معلوم نشد

ای دانای بی همتا، ای بخشنده ایی که ناخواسته عطا فرمایی و هر نیازمندی را به عدالت بی‌نیاز گردانی، مگر اینکه نالایق باشد و آن عنایت را به باژگونه از دست دهد. در عرصه پیشرفت تکنولوژی در هزاره سوم، هنوز نیاز بر مطالعه کتاب در کنار استفاده از منابع کامپیوتری و اینترنت احساس می‌شود. از این بابت خوشحالیم که می‌توانیم در جهت اعتلای علم، دانش و فرهنگ کشور قدمی هر چند کوچک برداریم.

 

و من الله التوفیق

دکتر شمس الدین یوسفیان

 


پیشگفتار

جهان آینده به فرا متخصصانی نیازمند است که به دانش TRIZ مجهز باشند!

بازاریابی و تبلیغات دو فرایند بسیار مهم هستند که می‌توانند در افزایش فروش محصولات و خدمات عصای دست شما باشند؛ هم در جلب مشتریان جدید و هم در حفظ مشتریان کنونی و وفاداری و رضایتمندی آنها!

 تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که بازاریابی شامل کلیه فعالیت‌‌هایی است که یک کسب ‌‌و کار برای تسهیل تعامل بین شرکت و مشتری یا مشتری احتمالی انجام می‌‌دهد. از طرف دیگر، تبلیغات به طور خاص یک پیام عمومی پرداخت شده است که اقناع کننده است و هدف آن جلب توجه محصولات یا خدمات یک کسب و کار در میان مشتریان هدف آن است. بازاریابی و تبلیغات موجب اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر مخاطبان هدف نسبت به محصول می‌شوند. در واقع از این طریق می‌توان به ارتباط میان اطلاعات و ایجاد آگاهی از محصول و یا خدمت نیز پی برد. به طور کلی، مشتریان بالقوه باید در رابطه با ویژگی‌ها، نحوه ارائه و موارد استفاده از محصول و خدمت، اطلاعات کافی داشته باشند.

یکی از مهم‌‌ترین اصول برای پیشرفت در کسب و کارهای مختلف، جذب رضایت مشتری است. اما رضایت مشتریان دقیقاً چیست و برای به دست آوردن آن رعایت چه مواردی ضروری است؟ هدف این کتاب پاسخ به این پرسش‌‌ها از منظر اصول چهل گانه TRIZ است که یک روش و استراتژی مدرن و خلاقانه است.

در این راستا برای گسترش مدیریت دانش و معرفی اقدامات خلاقانه انجام شده در مبحث بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری و اندیشه‌‌های مبتکرانه در آن؛ در این کتاب ضمن معرفی مختصری از تئوری حل ابداعانه مسئله (TRIZ) و فلسفه آن، چرخه عمر محصول (PLC)، موقعیت‌‌یابی تکاملی، تجزیه و تحلیل منحنی S، به تعاریف و کاربردهای 40 اصل شاه کلیدی TRIZ برای توسعه خلاقیت و نوآوری در حل مسئله و تصمیم‌‌گیری در بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری بطور همه‌‌جانبه، مختصر و مفید پرداخته‌‌ایم و به گونه‌‌ای نظام‌‌مند به مطالب ضروری نگاهی سیستماتیک و سیستمیک افکنده‌‌ایم. همچنین در قسمت پایانی به مدلی اشاره شده تا برای پیاده‌‌سازی عملی TRIZ در سازمان‌‌ها و مؤسسات متقاضی اشاره شده‌‌است و در انتها لیستی از منابع برای ارتباط بیشتر با موضوع TRIZ آمده‌‌است.

بطور یقین فعالیت‌‌های گسترده‌‌تری در این بخش بطور خلاقانه توسط مدیران و کارشناسان توانمند ایرانی انجام شده‌‌است که در این مختصر نمی‌‌گنجد اما بر همین سیاق می‌‌توان یک بانک اطلاعاتی منسجم جهت معرفی ایده‌‌های خلاقانه و ثبت آنها بطور نظام‌‌مند برای تهیه بانک ایده‌‌های خلاق تشکیل داد و دانش فنی و مدیریتی را برای افزایش رضایت و وفاداری مشتری در یک فروش موفق محصولات و خدمات با کیفیت ایجاد نمود تا با الهام‌‌گیری از ایده‌‌های اجرا شده گام‌‌های جهشی و بلندتری برای پیشرفت‌‌های آینده برداشت.

با سپاس

مهدی بصیرزاده،

 سید محمد عرب (فراشاهی)

 و سحر بصیرزاده

 

 


فهرست مطالب

 

مقدمه

TRIZ چیست؟

فلسفه تفکر مبتکرانه TRIZ

چرخه عمر محصول (PLC)

استراتژی فاز معرفی

استراتژی فاز رشد

استراتژی فاز بلوغ

استراتژی فاز افول

موقعیت‌یابی توسعهی: تحلیل و تحلیل منحنی S

شرح چهل اصل شاه کلیدی TRIZ همراه با مثال‌های کاربردی در زمینه مارکتینگ :

اصل ۱ - جداسازی / تفکیک کردن / تقسیم کردن / افراز کردن در زمینه مارکتینگ

اصل ۲ - استخراج / اقتباس / حذف کردن / در زمینه مارکتینگ / شناسایی کردن

اصل ۳ - کیفیت موضعی در زمینه مارکتینگ

اصل ۴ - عدم تقارن در زمینه مارکتینگ

اصل ۵ - ترکیب کردن / ادغام کردن / یکپارچه کردن / اتحاد در زمینه مارکتینگ

اصل ۶ - عمومیت دادن / جامعیت / چندکارگی / چند منظوره / استانداردسازی

اصل ۷ - تو در تو بودن / آشیانه دادن در زمینه مارکتینگ

اصل ۸ - عامل رابطه و توازن / اهرم جبران وزن در زمینه مارکتینگ

اصل ۹ - مقابله پیشاپیش / عکس العمل مقدماتی/ واکسیناسیون

اصل 10 - کنش پیشیش / از آمادگی قبل/ اولیه در زمینه مارکتینگ

اصل ۱۱ - حفاظت پیشاپیش / آمادگی قبلی برای بررسی زمینه مارکتینگ

اصل ۱۲ هم‌پتانسیلی/ هم‌سطح‌سازی/هم‌ظرفیت در زمینه مارکتینگ.

اصل ۱۳ معکوس‌کردن/ متباین‌بودن/ در زمینه مارکتینگ ن

اصل ۱۴ - انحنا دادن/ کروی‌کردن در زمینه مارکتینگ

اصل ۱۵ - پویایی/ اهمیت‌پذیری در زمینه مارکتینگ

اصل ۱۶ - عملکرد ناقص یا جزیی، بیش از حد یا مازاد / در زمینه مارکتینگ

اصل ۱۷ - حرکت به‌بعدی جدید / تغییر تعداد بعدهای جسم در زمینه مارکتینگ

اصل ۱۸ - لرزش/ ارتعاش مکانیکی در زمینه مارکتینگ

اصل ۱۹ - عملکرد دوره‌های/ عمل تناوبی در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۰ - تداوم کنش مفید / تداوم عملکرد مفید / تداوم کار مفید در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۱ - حمله سریع / در رفتن / عجله‌کردن / در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۲ - تبدیل ضرر به منفعت در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۳ - باز خورد در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۴ - واسطه / میانجی در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۵ خدمت دهی به‌خود / سلف‌ سرویس در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۶ کپی‌کردن / نسخه‌برداری در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۷ - جنس ارزان‌قیمت و کم‌دوام/ یکبار مصرف در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۸ - جایگزینی سیستم‌مکانیکی در زمینه مارکتینگ

اصل ۲۹ - استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرولیک / بادی و آبی در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۰ - غشاء یا پرده‌های تاکید‌پذیر / لایه‌ها یا پوسته‌های نازک در زمینه مارکتینگ.

اصل ۳۱ - استفاده از مواد متخلخل در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۲ - تعویض رنگ در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۳ - همجنس و همگن‌کردن

۳۴ - مردود کردن و بازسازی / تولید مجدد قطعات در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۵ - تغییر تغییر / تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی یک جسم در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۶ - تغییر یا انتقال فاز در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۷ - انبساط حرارتی در زمینه مارکتینگ

اصل 38 - استفاده از تشخیص دهنده های قوی و تشدید اکسیداسیون در زمینه مارکتینگ

اصل ۳۹ - محیط بی‌اثر در زمینه مارکتینگ

اصل ۴۰ - مواد مرکب در زمینه مارکتینگ

نظریه سیمون سینک و نقش آن در تبلیغات و فروش: «دایره طلایی» با چرا شروع کنید!

نظریه کاربردی دایره‌طلایی سایت سینک در بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری در شرکت اپل

پیوست 1- پرسش و پاسخ کلیدی

پرسش و پاسخ‌های کلیدی در مورد چرخه‌عمر محصول (PLC)

پرسش و پاسخ‌های کلیدی در مورد تجارت و کسب و کار تجاری

پرسش و پاسخ‌های کلیدی در مورد تجارت الکترونیکی

پرسش و پاسخ‌های کلیدی در مورد نام‌های تجاری و برندسازی

پرسش و پاسخهای کلیدی در مورد زنجیرهارزش

پرسش و پاسخ‌‌های کلیدی درباره بازاریابی:

پرسش و پاسخ‌‌های کلیدی در باره فروش

پرسش و پاسخ‌های کلیدی درباره تبلیغات

پرسش و پاسخ‌‌های کلیدی درباره رضایت‌‌مشتری

پرسش و پاسخ‌‌های کلیدی 

 

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد