بسمه تعالی1
مهندسی خلاقیت (TR)
در بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری
گردآوری و تألیف:
مهدی بصیرزاده
سید محمد عرب
سحر بصیرزاده
نسخه چاپی با هزینه ارسال پستی: 295 هزار تومان
(فقظ بصورت سفارشی : تعداد محدود و نایاب در بازار)
نسخه مجازی pdf ارسال فوری 175 هزار تومان
تماس: 09125457825 بصیرزاده
پیشگفتار ناشر:
به نام ایزد دانا که آغاز و انجام از آن اوست
هرگز
دل من زعلم محروم نشد |
|
کم
ماند زاسرار که مفهوم نشد |
ای دانای بی همتا، ای بخشنده ایی که ناخواسته عطا فرمایی و هر نیازمندی را به عدالت بینیاز گردانی، مگر اینکه نالایق باشد و آن عنایت را به باژگونه از دست دهد. در عرصه پیشرفت تکنولوژی در هزاره سوم، هنوز نیاز بر مطالعه کتاب در کنار استفاده از منابع کامپیوتری و اینترنت احساس میشود. از این بابت خوشحالیم که میتوانیم در جهت اعتلای علم، دانش و فرهنگ کشور قدمی هر چند کوچک برداریم.
و من الله التوفیق
دکتر شمس الدین یوسفیان
پیشگفتار
جهان آینده به فرا متخصصانی نیازمند است که به دانش TRIZ مجهز باشند!
بازاریابی و تبلیغات دو فرایند بسیار مهم هستند که میتوانند در افزایش فروش محصولات و خدمات عصای دست شما باشند؛ هم در جلب مشتریان جدید و هم در حفظ مشتریان کنونی و وفاداری و رضایتمندی آنها!
تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که بازاریابی شامل کلیه فعالیتهایی است که یک کسب و کار برای تسهیل تعامل بین شرکت و مشتری یا مشتری احتمالی انجام میدهد. از طرف دیگر، تبلیغات به طور خاص یک پیام عمومی پرداخت شده است که اقناع کننده است و هدف آن جلب توجه محصولات یا خدمات یک کسب و کار در میان مشتریان هدف آن است. بازاریابی و تبلیغات موجب اطلاعرسانی هرچه بیشتر مخاطبان هدف نسبت به محصول میشوند. در واقع از این طریق میتوان به ارتباط میان اطلاعات و ایجاد آگاهی از محصول و یا خدمت نیز پی برد. به طور کلی، مشتریان بالقوه باید در رابطه با ویژگیها، نحوه ارائه و موارد استفاده از محصول و خدمت، اطلاعات کافی داشته باشند.
یکی از مهمترین اصول برای پیشرفت در کسب و کارهای مختلف، جذب رضایت مشتری است. اما رضایت مشتریان دقیقاً چیست و برای به دست آوردن آن رعایت چه مواردی ضروری است؟ هدف این کتاب پاسخ به این پرسشها از منظر اصول چهل گانه TRIZ است که یک روش و استراتژی مدرن و خلاقانه است.
در این راستا برای گسترش مدیریت دانش و معرفی اقدامات خلاقانه انجام شده در مبحث بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری و اندیشههای مبتکرانه در آن؛ در این کتاب ضمن معرفی مختصری از تئوری حل ابداعانه مسئله (TRIZ) و فلسفه آن، چرخه عمر محصول (PLC)، موقعیتیابی تکاملی، تجزیه و تحلیل منحنی S، به تعاریف و کاربردهای 40 اصل شاه کلیدی TRIZ برای توسعه خلاقیت و نوآوری در حل مسئله و تصمیمگیری در بازاریابی، فروش، تبلیغات و افزایش رضایت مشتری بطور همهجانبه، مختصر و مفید پرداختهایم و به گونهای نظاممند به مطالب ضروری نگاهی سیستماتیک و سیستمیک افکندهایم. همچنین در قسمت پایانی به مدلی اشاره شده تا برای پیادهسازی عملی TRIZ در سازمانها و مؤسسات متقاضی اشاره شدهاست و در انتها لیستی از منابع برای ارتباط بیشتر با موضوع TRIZ آمدهاست.
بطور یقین فعالیتهای گستردهتری در این بخش بطور خلاقانه توسط مدیران و کارشناسان توانمند ایرانی انجام شدهاست که در این مختصر نمیگنجد اما بر همین سیاق میتوان یک بانک اطلاعاتی منسجم جهت معرفی ایدههای خلاقانه و ثبت آنها بطور نظاممند برای تهیه بانک ایدههای خلاق تشکیل داد و دانش فنی و مدیریتی را برای افزایش رضایت و وفاداری مشتری در یک فروش موفق محصولات و خدمات با کیفیت ایجاد نمود تا با الهامگیری از ایدههای اجرا شده گامهای جهشی و بلندتری برای پیشرفتهای آینده برداشت.
با سپاس
مهدی بصیرزاده،
سید محمد عرب (فراشاهی)
و سحر بصیرزاده
فهرست مطالب
مقدمه
TRIZ چیست؟
فلسفه تفکر مبتکرانه TRIZ
چرخه عمر محصول (PLC)
استراتژی فاز معرفی
استراتژی فاز رشد
استراتژی فاز بلوغ
استراتژی فاز افول
موقعیتیابی توسعهی: تحلیل و تحلیل منحنی S
شرح چهل اصل شاه کلیدی TRIZ همراه با مثالهای کاربردی در زمینه مارکتینگ :
اصل ۱ - جداسازی / تفکیک کردن / تقسیم کردن / افراز کردن در زمینه مارکتینگ
اصل ۲ - استخراج / اقتباس / حذف کردن / در زمینه مارکتینگ / شناسایی کردن
اصل ۳ - کیفیت موضعی در زمینه مارکتینگ
اصل ۴ - عدم تقارن در زمینه مارکتینگ
اصل ۵ - ترکیب کردن / ادغام کردن / یکپارچه کردن / اتحاد در زمینه مارکتینگ
اصل ۶ - عمومیت دادن / جامعیت / چندکارگی / چند منظوره / استانداردسازی
اصل ۷ - تو در تو بودن / آشیانه دادن در زمینه مارکتینگ
اصل ۸ - عامل رابطه و توازن / اهرم جبران وزن در زمینه مارکتینگ
اصل ۹ - مقابله پیشاپیش / عکس العمل مقدماتی/ واکسیناسیون
اصل 10 - کنش پیشیش / از آمادگی قبل/ اولیه در زمینه مارکتینگ
اصل ۱۱ - حفاظت پیشاپیش / آمادگی قبلی برای بررسی زمینه مارکتینگ
اصل ۱۲ – همپتانسیلی/ همسطحسازی/همظرفیت در زمینه مارکتینگ.
اصل ۱۳ – معکوسکردن/ متباینبودن/ در زمینه مارکتینگ ن
اصل ۱۴ - انحنا دادن/ کرویکردن در زمینه مارکتینگ
اصل ۱۵ - پویایی/ اهمیتپذیری در زمینه مارکتینگ
اصل ۱۶ - عملکرد ناقص یا جزیی، بیش از حد یا مازاد / در زمینه مارکتینگ
اصل ۱۷ - حرکت بهبعدی جدید / تغییر تعداد بعدهای جسم در زمینه مارکتینگ
اصل ۱۸ - لرزش/ ارتعاش مکانیکی در زمینه مارکتینگ
اصل ۱۹ - عملکرد دورههای/ عمل تناوبی در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۰ - تداوم کنش مفید / تداوم عملکرد مفید / تداوم کار مفید در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۱ - حمله سریع / در رفتن / عجلهکردن / در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۲ - تبدیل ضرر به منفعت در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۳ - باز خورد در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۴ - واسطه / میانجی در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۵ – خدمت دهی بهخود / سلف سرویس در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۶ – کپیکردن / نسخهبرداری در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۷ - جنس ارزانقیمت و کمدوام/ یکبار مصرف در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۸ - جایگزینی سیستممکانیکی در زمینه مارکتینگ
اصل ۲۹ - استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرولیک / بادی و آبی در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۰ - غشاء یا پردههای تاکیدپذیر / لایهها یا پوستههای نازک در زمینه مارکتینگ.
اصل ۳۱ - استفاده از مواد متخلخل در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۲ - تعویض رنگ در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۳ - همجنس و همگنکردن
۳۴ - مردود کردن و بازسازی / تولید مجدد قطعات در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۵ - تغییر تغییر / تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی یک جسم در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۶ - تغییر یا انتقال فاز در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۷ - انبساط حرارتی در زمینه مارکتینگ
اصل 38 - استفاده از تشخیص دهنده های قوی و تشدید اکسیداسیون در زمینه مارکتینگ
اصل ۳۹ - محیط بیاثر در زمینه مارکتینگ
اصل ۴۰ - مواد مرکب در زمینه مارکتینگ
نظریه سیمون سینک و نقش آن در تبلیغات و فروش: «دایره طلایی» با چرا شروع کنید!
نظریه کاربردی دایرهطلایی سایت سینک در بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری در شرکت اپل
پیوست 1- پرسش و پاسخ کلیدی
• پرسش و پاسخهای کلیدی در مورد چرخهعمر محصول (PLC)
• پرسش و پاسخهای کلیدی در مورد تجارت و کسب و کار تجاری
• پرسش و پاسخهای کلیدی در مورد تجارت الکترونیکی
• پرسش و پاسخهای کلیدی در مورد نامهای تجاری و برندسازی
• پرسش و پاسخهای کلیدی در مورد زنجیرهارزش
• پرسش و پاسخهای کلیدی درباره بازاریابی:
• پرسش و پاسخهای کلیدی در باره فروش
• پرسش و پاسخهای کلیدی درباره تبلیغات
• پرسش و پاسخهای کلیدی درباره رضایتمشتری
• پرسش و پاسخهای کلیدی
منابع و ماخذ