نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اختراعات، پتنت ها، طرح ها، ایده ها و محصولات خلاقانه

نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اختراعات، پتنت ها، طرح ها، ایده ها و محصولات خلاقانه

آیا ملانصرالدین TRIZمی دانست؟

آیا ملانصرالدین TRIZمی دانست؟


http://s2.picofile.com/file/7175502575/mol01.jpg

می گویند دو نفر از همسایه ها ی همجوار ملاّ نصرالدین که جداگانه او را برای یک زمان ، دعوت به حضور در مراسم کرده بودند – یکی برای عروسی یکی هم برای عزا – ملاّ نصرالدین عزیز و با هوش ما در موعد مقرر برای جلب رضایت هر دو همسایه بر روی دیوار مابین خانۀ آن دو حاضر و در عین حال و پی در پی با یک دست بشکن می زد و با دست دیگر بر سینه می کوبید. زمان بشکن زدن می خندید و هنگام سینه زنی گریه می کرد.

شما تصور می کنید که حکایت ملاّ ، یک حکایت قدیمی و مربوط به تاریخ است؟ خیر عزیزان من، ملاّ نصرالدین در حالت پُست مدرن آن و کاملاً امروزی ، در آنِ واحد، هم عزا داری کرد و هم جشن گرفت، هم بر سینه کوبید و هم بشکن زد. آن چیزی که ما در TRIZ تحت عنوان تناقضات فنی از آن یاد می کنیم.

ما در دانش TRIZ در بخش تناقضات فنی هم در آن واحد می خواهیم سرعت داشته باشیم هم دقت، هم طول جسم بلند باشد هم حجم آن کم باشد، هم وزن جسم سبک باشد هم از استحکام بالایی برخوردار باشد و نظایر آن .  تا کنون 39 پارامتر فنی که دو به دو در تناقض هستند شناسایی شده اند و می توان آنها را در جدول تناقضات فنی TRIZ مشاهده کرد. در این جدول مجموعاً 1201 تناقض از درون  هزاران  اختراعات بشر استخراج شده است که نشان دهنده معین بودن تعداد  و نوع مسائل خلاق بشر می باشد که در همه امور ما تکرار می شوند و جالب تر اینکه برای حل کلیه مسائل فوق فقط 40 راه حل کلیدی وجود داشته که آنها نیز همواره تکرار شده اند.

نتیجه گیری: اگر TRIZ مربوط به عصاره اندیشه مخترعان جهان است و اگر تمام مسائل خلاق (مسائل دوبعدی که حتماً باید در آنها تناقض باشد) در 1201   مسئله  و تمام راه حل ها در 40 راه حل نوآورانه خلاصه می شود آنگاه می توان نتیجه گرفت که این مسائل خلاقانه و راه حل های کلیدی و شناخته شده آن در طول تاریخ بشر وجود داشته اند و شاید بطور ناخودآگاه مورد توجه بشر بوده اند و ملانصردین و افراد باهوش دیگر نیز از روش های آن بطور ناخود آگاه استفاده نموده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت ما دیدن فرمایید:

www.irantriz.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد